lauantai 15. marraskuuta 2014

Lovikka-lapaset

Novita Huopanen tai Novita Joki -langasta (langanmenekki n. 80g) saat tehtyä Lovikka-lapaset:


Alun perin olen katsonut lapasten mallin Novitan ohjeesta, mutta olen muokannut ohjetta itselleni helpommaksi. Olen tehnyt lapaset yksinkertaisella langalla sukkapuikoilla nro 4 ja 40 silmukalla. Olen neulonut suljettuna neuleena ensimmäisen kerroksen oikein sitten n. 2cm nurjaa ja loppu lapasen oikein. Koska en jaksa neuloessani laskea kerroksia, niin olen taittanut nurjan neuleen ranneosaksi ja sovittamalla omaan käteeni katsonut missä vaiheessa teen peukaloaukon. Peukaloaukkoon olen jättänyt 6 silmukkaa.

Kärkikavennukset olen tehnyt muuten Novitan ohjeen mukaisesti, mutta aloittanut kavennukset, kun pikkurilli on peittynyt. Olen tehnyt kavennukset joka kerros ja neulonut I ja III puikon alussa ensin oikean silmukan ja sitten vasta tehnyt ylivetokavennuksen. Samoin II ja IV puikon lopussa tehnyt 2 s oikein yhteen kavennuksen ja neulonut vielä yhden silmukan oikein.

Peukalot olen tehnyt Novitan ohjeen mukaisesti muuten mutta minulla on ollut 16 silmukkaa yhteensä peukalossa. Lapaset olen viimeistellyt varovasti höyryttämällä ja sitten molemmin puolin tehnyt pinnan karvaiseksi juuriharjalla tai tiskiharjalla.  Koristelut olen tehnyt kahdella langalla ja sitten tehnyt kolmesta langasta nyörin, jonka olen pujottanut reunan läpi klemmarin avulla (pujota nyöri klemmariin ja vedä reunan läpi) ja solminut nyöristä rusetin.
Nyörin saat tehtyä kiinnittämällä langan toiset päät esimerkiksi oven kahvaan ja pyörittämällä lankoja toisesta päästä. Sitten kun langat on pyöritetty melko kireälle niin olen taittanut langat kaksin kerroin, jolloin ne pyörivät nyöriksi.Sitten vain solmitaan langan päät ja leikataan ylimääräiset pois.

Itselläni on vaikeuksia ilmeisesti lievän allergian vuoksi pitää villalapasia, koska ne kutittavat liikaa, mutta näiden lapasten juuriharjakäsittelyn vuoksi pystyn näitä pitämään.
Ainoa huono puoli on se, että näitä ei voi pestä, sillä ne huopuvat pesukoneessa.

- Laura

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti